zaterdag 18 januari 2014

hier ben ik

Anneke Hilhorst
met teksten van Joke van Leeuwen
'Duetten', zo omschrijft Anneke Hilhorst de combinatie van fotoportretten en getekende zelfportretten. Te zien in dit boek maar ook in de tentoonstelling Hier ben ik in het Nederlands Fotomuseum te Rotterdam. Hilhorst maakte een serie portretten van drieënveertig kinderen tussen de drie en vijftien jaar. Voorafgaand aan de fotosessie vroeg zij de kinderen een zelfportret te tekenen. Beiden worden naast elkaar getoond. De beelden worden verbonden door teksten van Joke van Leeuwen. Zo zie je bijvoorbeeld een tekening van een jongen met een koptelefoon en i-pod met daarnaast een fotoportret van hem, zonder deze attributen met handen in de zakken. De tekst die ertussen staat is: ik ben de luisteraar, de kijker, er past een menigte in mijn hoofd. Tezamen een mooi geheel waar ik stil van word en naar kan blijven kijken. Het boek straalt aandacht, liefde en rust uit. In het voorwoord noemt Hilhorst het tijdloze tijdelijkheid. Kinderen die volop in ontwikkeling zijn, op zoek naar wie ze zijn en wie ze worden. Een mooi cadeauboek, niet speciaal voor maar wel over kinderen.

Rubinstein, € 19.95

bestellen?

Wilma Verhoeven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten