dinsdag 17 september 2013

Een jaar offline

Bram van Montfoort

De 24-jarige Bram is een echte online man. Hij loopt voortdurend rond met zijn iPad, zit op Twitter, Facebook en LinkedIn, bezoekt dagelijks YouTube en Spotify, heeft een Gmail-account en krijgt voortdurend nieuwe mails, tweets, berichtjes, likes, requests, meldingen en bliepjes. In een poging om van zijn verslaving af te komen gaat hij een jaar offline. Maar hoe blijf je op de hoogte zonder Facebook? En hoe spreek je wat af zonder mobieltje? Hij loopt zijn vrienden mis in de kroeg en belandt in allerlei schimmige plaatsen, maar hij haalt ook ineens de hoogste cijfers van de klas en heeft na jaren weer contact met zijn Portugese vader.

Toen bekend werd dat Bram van Montfoort een jaar lang offline zou gaan, dook de landelijke en regionale pers boven op hem: van DWDD tot NRC Next. Hij was de eerste ter wereld die een jaar lang offline ging én het ook volhield. Bram deed er al die tijd het zwijgen toe. Nu, voor het eerst, doet hij op geestige en onomwonden wijze verslag van een jaar zonder internet.

Tweederde van de wereldbevolking leeft zonder internet en ook nog steeds 9 procent van de Nederlanders. Ik kan me het leven zonder haast al niet meer voorstellen, en jij? Ik kan er soms wel naar verlangen. Dit boek is net binnen en maakt me wel nieuwsgierig. Helaas heb ik net te weinig tijd om voor sluitingstijd er wat meer in te lezen maar dit stukje slotwoord spreekt me aan......maar uiteindelijk gaat het om je eigen discipline. Wat heb je offline gemist? Wat doe je online uit gewoonte? Denk daar in ieder geval goed over na.

Moon, € 12.50
Voor jong en oud

Wilma Verhoeven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten