donderdag 9 februari 2012

"Je werkt toch bij de Bieb? Ik zie je daar anders nooit!"

Ja, ik werk echt de hele week in de bibliotheek.
Ja, ik doe heel veel, heel veel verschillende dingen.
Maar, voor de gemiddelde klant van de bibliotheek ben ik redelijk onzichtbaar.
En dat wordt weer zichtbaar als ik iemand mee neem naar het kantoor waar ik werk.


Mijn gast heeft geen idee hoe groot de bibliotheek is,
naast de ruimte waar mensen boeken lenen en een krant lezen.
De vele kantoren krijg je dan niet mee.
Voor mijn gast lijkt het net een doolhof.
Gelukkig weten mijn collega's en ik wat er waar gebeurt.
En er gebeurt dus veel, door heel veel verschillende mensen.



De bibliotheek is net een bijenkorf.
Goed georganiseerd en bedrijvig.
Iedereen zijn eigen taken.



Want wie zorgt ervoor dat de juiste informatie naar buiten gaat?
En hoe communiceer je intern?
Wanneer en hoe lichten we de pers in over onze activiteiten?
Wie organiseert al die activiteiten?
Wanneer worden en nieuwe boeken besteld?
Hoeveel budget heb je daarvoor?
Wie maakt ze uitleen-klaar?
Wanneer moeten de oude boeken eruit?
Wie haalt ze uit de catalogus?
Wie zet alles weer netjes op de goede plek in de kasten?
Wie zorgt dat de inrichting en de huisstijl in heel A tot Z op orde is?
Wat doen we voor laaggeletterden, senioren, baby's, de basisschool, het voortgezet onderwijs,
op het gebied van mediawijsheid, op het gebied van cursussen?
Wie zorgt voor het inrichten van een tentoonstelling?
Wie zorgt ervoor dat de boeken die in Zwijndrecht worden gereserveerd, ook bij de klant in Alblasserdam terecht komt?
Wie regelt of ergens subsidie voor is?
Wie maakt de beleidsplannen, jaarplannen en jaarverslagen?
Wie onderhoudt de website van de bibliotheek?
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.


Dus ja, wat doe ik dan, als je mij niet ziet?
Mijn agenda zegt dat ik naar scholen ga of dat zij naar mij komen,
om bij te dragen aan leesplezier en leesbevordering.
Volgende week ben ik veel buiten de deur.
Ik ga twee keer naar Ridderkerk, vanwege ouderkamers en werkgroepen.
In dat geval ben ik bezig met contacten onderhouden en onderzoeken wat de behoeftes zijn van bijvoorbeeld de gemeente en de scholen (vraaggericht werken).
Donderdag ben ik bij het overleg van Careyn (Dordrecht, Zwijndrecht en Ambacht),
daar ga ik heen voor uitleg en overleg wat betreft BoekStart.
De Biebwinkel staat ook wekelijks op het programma, het leesbevorderingsloket van de bibliotheek.
Hiermee zijn we al een stuk meer zichtbaar, met wat we de onderwijsinstellingen te bieden hebben.
Overige contacten en informatie gaan veelal via de mail, zowel met collega's als met onze klanten en relaties.
Ik zoek naar en werk mee aan nieuwe projecten, het aanbod voor onze doelgroep.

Dit is nog maar een tipje van de sluier. Mijn collega's zouden weer heel andere verhalen hebben.

Ik hoop dat duidelijk mag zijn dat, ook al lijken we niet altijd zichtbaar, er  veel, heel veel gebeurt.
En vergeet niet te kijken op onze website, wat we u allemaal te bieden hebben:

www.debibliotheekatotz.nl

Graag tot ziens in de bibliotheek!






Barbara van Reijmersdal
9 februari 2012



Geen opmerkingen:

Een reactie posten