vrijdag 2 december 2011

Leesbevordering en literaire competenties op het VO


 

Leesbevordering is een breed begrip en literaire competenties klinkt redelijk theoretisch. Voor dit bericht wil ik 2 sites onder de aandacht brengen die docenten misschien wat praktische handreikingen bieden. Neem er zelf eens kennis van en kijk wat het u oplevert!

Lezen voor de lijst is een project van de Rijksuniversiteit Groningen. De site komt voort uit het onderzoek van Theo Witte (2008) Het oog van de meester. Een onderzoek naar de literaire ontwikkeling van havo- en vwo-leerlingen in de tweede fase richt zich hoofdzakelijk op leerlingen en docenten in de Tweede Fase van het VO. Hij beschrijft daarin 6 literaire competentieniveau's; met kenmerken en bijpassende boekentips (de lijst Nederlands bevat nu 200 titels) om leerlingen te begeleiden. De beschreven leesniveaus en deze site kunt u gebruiken als een didactisch hulpmiddel. Een bepaald leesniveau is geen einddoel; als docent probeert u een leerling te begeleiden in zijn literaire ontwikkeling.
In november 2011 zal het gedeelte voor Nederlands (15-19 jaar) operationeel zijn. Daarna zal verder gewerkt worden aan een catalogus voor de onderbouw (12-15 jaar) en voor Engels, Frans, Duits en wereldliteratuur.

Bij Leeskr8!gaat het om lezen als recreatieve en ontspannende bezigheid; niet alleen van leesboeken, maar ook van informatieve boeken, strips, kranten en tijdschriften. De site is bedoeld voor het bevorderen van het met plezier lezen van fictie en non-fictie bij vmbo leerlingen van 13-15 jaar in de onderbouw vmbo kaderberoeps- en gemengde leerweg. Met behulp van
Leeskr8! kunt u interactieve lessen geven. Door de database van meer dan 150 actuele boektitels, 10 verschillende vragen en 3 antwoordvormen heeft u de beschikking over enorm veel opdrachten. Met de computer stelt u de vragen die de leerlingen, ook met behulp van de computer, beantwoorden (principe van de versnellerskamer). Het schoolbord, het krijtje, het schrift en de pen zijn vervangen door het toetsenbord en het beeldscherm.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten